"Dari Abu Abdullah An-Nu'man bin Basyir r.a. katanya : saya telah mendengar Rasulullah SAW bersabda : ' Sesungguhnya yang halal itu terang ( jelas ) dan yang haram itu terang, dan di antara keduanya pula terdapat pekara-pekara yang syubahat ( tidak terang halal atau haramnya ) yang tiada diketahui oleh orang ramai. Orang yang memelihara dirinya dari pekara-pekara yang syubahat itu adalah seperti orang yang melindungi agama dan kehormatan dirinya. Orang yang tergelincir ke dalam pekara syubahat itu akan tergelincir masuk ke dalam pekara haram. Laksana seorang pengembala di pinggir sebuah tempat larangan, yang akhirnya lalai dan masuk ia ke dalam tempat larangan itu. Adapun bagi setiap raja sebuah tempat larangan, dan tempat larangan Allah itu adalah pekara-pekara yang diharamkanNya. dan ketahuilah pada setiap jasad itu seketul daging. Andainya ia baik, baiklah seluruh jasad itu dan sekiranya ia rosak maka rosaklah seluruh jasad itu. Itulah hati. '

Followers

Wednesday, July 27, 2011

pEnyeRi kehiDupan..


Hujung tahun ni kelas aku akan dibahagikan kepada dua yakni mereka yang bakal meneruskan pembelajaran samada dalam avionic atau mechanical.. aku harap sangat aku akan dapat mechanical. Dulu memang terasa nak ambik avionic tapi as time passing by, minat mechanical tuh makin meninggi..(doa2kan aku).. entry aku kali ni aku nak ceritakanlah sedikit sebanyak tentang classmate aku. Honestly sonok boleh kawan dengan dorang. Macam-macam karenah bole aku jumpe.. hehehe

Ok dalam entry dulu2 penah aku gtau tp aku nak rephrase balik yang class aku sebenarnya ade 22 orang termasuklah aku skali..so let start da story mori..aku start dulu dengan roommate-roommate aku dulu.. orang yang pertama ialah SHuKRI… dia merupakan salah sorang  trainee under yayasan Terengganu(YT). Aku jadi roommate die agak lama and dari pemerhatian aku die seorang yang teratur. Semuanya just in order plus die seorang yang pandai. Kalau study ngan dia, bila tanye je, insyaALLah sume soalan yang kita Tanya die bole jawab..



Roommate aku seterusnya ialah IKHWAN @ lulu. Hah lulu ni x pernah nak lekat dalam bilik.. keje die menghilangkan diri..haha.. lulu ni sebenarnya baik hati cume kadang2 tenggelam dengan perangai die sendiri. Kalau SOHIBUL AL-AMIN @ lili plak, die ni sebenarnya banyak mulut jugak orangya Cuma kebiasanya die lebih selesa untuk senyap. Dalam kelas hj. Z(bukan nama sbnr) aku ase muka dialah paling susah nak tido.





FAKHRUL NA’IM pulak apa yang aku Nampak die ni memang hantu tido. Hobinya tido, kalau boleh setiap mase nak tido. Waktu awal2 kenal dengan die aku ase die ni seorang  yang berkarisma. Ape yang aku kagum ngan die ialah die seorang yang penyabar.. teramat penyabar.. aku slalu kenat die tapi die cool je.. 
hehe(sebesalah pulak aku) . next,apa yang boleh aku describe about putera jawa @ HANIS ialah die seorang yang rajin and pembersih. Masuk bilik die mesti bersih.  Hah yang paling best kalau die tengok maharaja lawak (bukan judul sebenar), kene kasi microfon satu kat die.. biar sume orang tahu apa yang die tengok tuh memang lawak.








nun dari sabah, AZREEN a.k.a bah merupakan adik2 kpd classmate aku(die paling muda). Kebiasaannya kalau aku  cakap ngan die mesti die nak menang(nnti mummy I sue you)..hehe tapi dalam masa yang sama budak ni slalu mbik berat tentang kawan2 die. Mungkin orang x brape prasan tp aku yang selalu melepak dengan die, memang tuhla yang aku pasan..p/s : die hantu korea.. kalau SYAHMI pulak kalau die cakap pasti ade yang terasa and this is a fact!!!..hehe.. tapi mostly apa yang dia cakap akan menginsafkan diri kita sebab die suka muhasabah bukan setakat diri diri je bahkan orang lain skali....






ALIF @ abe merupakan housemate aku. Mamat klate ni sebenarnya seorang yang lawak. Kejer die nak meloyer buruk..hehe. pernah kawan aku yang mkan nasik tersedak mendengar kepoweran loyer buruk die..haha. kalau HAFISD  ni plak merupakan kembau kepada alif. Alif n hafisd mesti bersama. Kat situ ade apis, kat situlah jugak korang jumpe abe.  Loyar buruk apis ni takde tolak bandingnye dengan abe. Yang penting kehadiran mereka menceriakan hidup kami di sini..hehehe







Classmate aku yg seterusnya ialah HARIS @ achai.. satu kelebihan mamat kacuk cina ni die memang terror  kelentong. Apa yang bestnye mostly ape yang die kelentong kene.. dah bakat semulajadi kot.hehe. kalau ADAM pulak kite kene bezekan penggunaan member ngan kawan. Kalau ikut tips achai n dpersetujui oleh semua, bile adam cakap nak kuar ngan member, bermaksud die nak kuar ngan bebudak pompuan, kalau nak kuar ngan kawan plak bermksud die nak kuar ngan bebudak laki..








Bile sebut je tentang RAJA ZHARIF, sume orang tahu die suka ajuk orang lain. Pantang ada benda baru, mesti ada je yang nak d ajuk. Tapi kalau keluarkan ilmu2 agama mase die blaja kat smka sheikh abd malik dulu, mesti ramai yang akan terdiam. FATAH @ fataphydia pulak, sememangnye mamat serba tahu. Kalau dlam kelas syukri pon xle jawab, then akan datg fatah untuk membntu.  Fatah ilmu die memang banyak. Almaklumlah dah hobby pon membaca..








Mamat yang kononye sweet talker(jgn marah!!!..hehe) ialah AIZAD.  Dulu waktu serumah ngan mamat ni, aku selalu kacau die tido..hehe. tapi ape yang best abang yang sorang ni sebenarnye baek hati. Die selalu kot belanja aku.. hehe. Thanz aizad.. FAID AIMAN merupakan salah seorang favourite student haji Z (bukan nama sebnar). Keje yang sorang ni melwak. Kat sume tempat die nak melawak. X kisah la dengan istructor ke, ngan member2 sendiri ke kalau bole die nak menceriakan semua orang.







FAIZAL @ zuko merupakan orang yang happy go lucky..  bagi mamat ni apa yang penting hidup die bahagia. Kalau nak melayan kerenah semua memang x bole la. Hah tapi apa yang best bile die bertemu IKMALOFTI HAZAMY, secara automatik due2 orang ni nak menyakat satu sama lain. Bob suka berperangai mcam budak..lawak bile tgk reaction die. sebenarnya bob ni seorang yang caring. die slalu kot mbik berat tntg kawan2 die... thanz bob....








Sorang yg amat terkenal ngan muke bebudak dalam kelas aku x lain x bukan ialah IDHAM.. jauh dri perak, mamat ni suke gelak….hehe..hah mamt ni selalu ajak aku tman die tgk movie(padahal aku yg ajak..hehe) so ptg n malam aku x la bosan sangat kalau tak study… ALADIN pulak antara org pertma aku kenal sebelum masuk blaja kat sini.. aku jumpe die masa wat medical check up dulu.. x sgka plak skarg kami hidup berjiran…hehe.. tips nak bercakap ngan aladin ialah kami kene berckap mggunakan nada yg lebih kuat.. almaklumlah dulu mase kat rmc ds bese kene jerit.. so effect die smpai sekarang la..hehe








Sorang lagi budak yg suke tido dalam kelas ialah ZAIMMUDDIN.. ade satu ketike tuh instructor aku kate die ade penyakit… haish kesian btol mamat ni… sebenarnya zaim ni baik kot..die slalu blnje aku n kawan2.. hah plus ilmu agama die yg dalam.. die antra tmpt aku bertnya kalau ada permasalah dlm hidup aku… last but not least, IZAT HELMI jugk antra classmate aku. Die sebnrnye seorg yg pndai… English  die pon best. Dulu mase duduk serumah slalu kot layan movie dengan die… n die jugak byk bntu aku blnje kat sini… slalunye die bole tergnkan ape yg instructor aja dlm bntuk yg lbik mudah.. so senang la nak paham….









Ni la je la yg dpt aku kongsi dalam entri kali ni. Apapon aku nak ucapkan terima kasih kat semua kawan-kawan aku sebab selalu membantu dan menceriakan hidup aku.. Semoga kita semua mampu bersama-sama berusaha menuju kejayaan bukan sahaja kejayaan di dunioa bahkan di akhirat kelak...aminn.. ^,~




3 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...