"Dari Abu Abdullah An-Nu'man bin Basyir r.a. katanya : saya telah mendengar Rasulullah SAW bersabda : ' Sesungguhnya yang halal itu terang ( jelas ) dan yang haram itu terang, dan di antara keduanya pula terdapat pekara-pekara yang syubahat ( tidak terang halal atau haramnya ) yang tiada diketahui oleh orang ramai. Orang yang memelihara dirinya dari pekara-pekara yang syubahat itu adalah seperti orang yang melindungi agama dan kehormatan dirinya. Orang yang tergelincir ke dalam pekara syubahat itu akan tergelincir masuk ke dalam pekara haram. Laksana seorang pengembala di pinggir sebuah tempat larangan, yang akhirnya lalai dan masuk ia ke dalam tempat larangan itu. Adapun bagi setiap raja sebuah tempat larangan, dan tempat larangan Allah itu adalah pekara-pekara yang diharamkanNya. dan ketahuilah pada setiap jasad itu seketul daging. Andainya ia baik, baiklah seluruh jasad itu dan sekiranya ia rosak maka rosaklah seluruh jasad itu. Itulah hati. '

Followers

Friday, January 7, 2011

mY L!Fe aS fUture enGinEeR

       Assalamu'alaikum dan salam sejahtera. Apa yang ingin aku coretkan kali ini mengenai kehidupan aku as a student di Malaysia Airlines Engineering Training Centre (METC). Setiap tmpat pastinya melakarkan pengalaman yang berbeza dimana aktor yg dmainkan di setiap tmpt itu juga berbeza. Disini aku berasa seronok untuk berjuang bersama rakan-rakan. Mereka saling membntu dan saling  mnjga antra satu sama lain. Biasalah, andai ditakdirkan umurku pnjg, situasi kerja aku nnti melibatkan kerja as a team. Kalau omputeh sebut as teamwork la.hehe

      Hari pertama aku sampai sebenarnya tidaklah sepertimana yg aku impikan(sbnrnya aku da tau camne situasi kat sini bub abg aku pown blaja kat tmpt yg sma). Andai boleh aku bezakan, rasa teruja untuk memulakan pmbelajaran d mtrik itu lebih tggi. Manaxnya memg cita-cita dari sekolah menengah nak jd dr. Konon-kononnya nak jd geneticist la. Manusia itu hebat dalam merancang tapi sayangnya mereka sering terlupa pd ALLah yg Maha Berkuasa. Walau macam mana sekalipun, aku tetap kena blaja all da engineerg lessons dan aku harus mula menanam rasa minat itu dalam diri ini dari hari ke hari no mtter it is by hook or by crook n aLLhamduLiLLah kejuruteraan itu semakin sebati dengan jiwa aku.

     Bersama-sama dengan rakan-rakan membuatkan aku berasa seronok sekali untuk menuntut ilmu disini. Kali ini rakan-rakan aku dtg dri klate, ganu, jhor, melaka, negri smbilan, perak, n pahg. Masing-masing mempunyai gelagat dan celoteh yg menarik dan tersendiri. Yang paling penting kali ni ada 3 orang trainees yg kacuk cina + melayu yg satu batch dgan aku. Pada awalnya aku agak tertnya- tnye knp muka dorang2 tuh macam muka org cina.Setelah dirisik dan d kaji, rupa2nya memg berdarah kacukan. Kalau korg nak tahu batch aku ade 51 org n dpcahkan kpd 3 org prempuan n 48 org lelaki. Then batch aku ni d pechkan lgi kpd dua iaitu 22 org trainees as engineers n blnce 29 org tuh as technicians.

    Satu tabiat bruk aku yg cuba aku nak buang menjdi kebiasaan kat sini. Aku tak tahu knp tp aku memg suka cubit org. nta la knp. kpd yg kene cubit tuh d hrp bersabar n aku nak minx maaf ngan korg ek. hehe
Tergolg dlam glngan 22 org tuh, aku semakin hari semkin seronok mlyan karenah mereka. Satu bnda yg memg aku x dptkan nafikan ialah kawan2 aku kat ini agak 'open' dalam berbicra. [p/s : aku jugk kadg2 tergelincir dlam berbcara. astaghfirullahal'azim.] Kadang2 manusia perlu berubh mgikut keadaan tp aku rsa mengapa kita perlu berubah kpd sesuatu yg bukan diri kita just because of our friends. The thing is just be yourself. don't let others cntrol you but let iman n islam lead your way. Itu yg lebih berhrga. Kawal diri dalam berbicara n tidk mudh untuk mngluarkan kata-kata yg kita lihat sebgai perkra biasa namun hakikatnya itu adalah benih-benih dosa yang kita semai dalam kehidupan seharian. Lihatlah bgaimana tipu daya syaitan yg menutup mata kita hingga melihat sesuatu perkara yg berdosa itu sbgai perkra biasa yg tidk mndtgkan dosa dan memberikan keseronakkan. Apalah yg hendak di bandingkan dengan keseronakkan dunia yg hnya semntra dengan keseronakkan d akhirat kelak yg kekal abadi. Persoalan ini dtg dri kita sndri. So tepuk dada tnya iman.

    Back to the main topic just now, aku skrg da sebati dengan dunia kejuruteraan. Sesuatu tmpt yg berlainan itu pastinya menawarkan dugaan yg berbeza. Laut mana yg x berombak, bumi mana yang tidak di timpa hujan. Apa yang penting cara kita mengatasinya hruslah berlndaskan iman dan islam. Buat masa sekarg aku da berjya untuk lulus dlm ujian utntuk modul-modul yg berbza n thanz  to all my friends yg byk mmbntu aku wlaupon hakikat snbr ilmu itu dtg dari ALLah yg Maha Bijaksana dan mereka hnyalah medium untuk d smpaikan ilmu itu kpd aku.

     Setakat ini dulu celoteh dri aku yg kuat membebel ni [kawan aku yg selalu ckap] . Aku amat berharap aku dpt berubh coz aku suke kenet sorg dua member aku ni.hehe. Niat dihati mgkin untuk bergurau mgkin agak terlmpau (memg terlmpau) dalam mlaksankannya.huhu. Pepown marilah kita berubah kearah kebaikkan kerana insan yg paling rugi itu adalah mereka yg hari ini lebih buruk dri semlam. Wallahu'alam.
sekian. Wassalam

5 comments:

  1. nique tak mention kwn dr sabah. racist... hahaha... guraw je..

    ReplyDelete
  2. hehe.. a ah kan.. terlupe.. first time dapat kawan yg memg darah berketurunn sabah..hehe

    ReplyDelete
  3. manusia hanya merancang.tuhan yang menentukan..
    cepet merancang selepas habis pengajian dip akaun nak menerus pengajian dalam bidang perguruan..tapi sekarang cepet menceburi bidang dalam farmasi..u see that?cabang yg berbeza..nyway..jgn putus asa.ada hikmah disebalik yang terjadi..

    ReplyDelete
  4. thanz cepet.. smga kite berjya ddunia n akhirt insyaALLah (^^,)

    ReplyDelete
  5. btol 2 pepet,la engineer ke???awk mmg hebat ey? huhu

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...