"Dari Abu Abdullah An-Nu'man bin Basyir r.a. katanya : saya telah mendengar Rasulullah SAW bersabda : ' Sesungguhnya yang halal itu terang ( jelas ) dan yang haram itu terang, dan di antara keduanya pula terdapat pekara-pekara yang syubahat ( tidak terang halal atau haramnya ) yang tiada diketahui oleh orang ramai. Orang yang memelihara dirinya dari pekara-pekara yang syubahat itu adalah seperti orang yang melindungi agama dan kehormatan dirinya. Orang yang tergelincir ke dalam pekara syubahat itu akan tergelincir masuk ke dalam pekara haram. Laksana seorang pengembala di pinggir sebuah tempat larangan, yang akhirnya lalai dan masuk ia ke dalam tempat larangan itu. Adapun bagi setiap raja sebuah tempat larangan, dan tempat larangan Allah itu adalah pekara-pekara yang diharamkanNya. dan ketahuilah pada setiap jasad itu seketul daging. Andainya ia baik, baiklah seluruh jasad itu dan sekiranya ia rosak maka rosaklah seluruh jasad itu. Itulah hati. '

Followers

Monday, June 20, 2011

luahan hati bisikan bicara

Ayah dan ibu, ini anakmu yang berdosa, selalu meninggikan suara, selalu meminta sesuatu yang memberatkan dirimu, selalu melakukan sesuatu yang menyakitkan hatimu.. sesungguhnya anakmu ini wajar untuk dihukum.. hukumlah dengan doa penuh restu kerana reda ALLah itu terletak pada redamu wahai ayah dan ibu…..

Kakaku, anak sulung memberikan pengajaran yang nilainya tidak ternilai dengan harta dunia. Adikmu ini sesungguhnya begitu terharu dengan dirimu yang telah lama bersusah payah namun rela berpayah lagi untuk keluargamu….

Angah, anak lelaki pertama dalam keluarga, kau menjadi tunjang harapan untuk merubah keluarga. Kaulah yang terlebih dahulu akan membela nasib keluarga. Teruskan usahamu wahai abangku..
Dah, kau jagalah hubungan kekeluargaanmu itu dengan kasih dan saying. Kau jagalah penerus bangsamu itu dengan sepenuh hati. Jagalah dirimu berlandaskan perintah orang yang berhak ke atas dirimu. Tabahlah mengharungi dugaan ALLah….

Chah, kau anak perempuan, jagalah peradabanmu. Cubalah untuk menjadi matang. Ayah dan ibu telah banyak bersusah payah untuk kita. Ingatlah kita bukanya berasal dari keluarga berada dan kitalah yang harus mengubahnya… jasa ayah dan ibu itu sesungguhnya wajar untuk dibalas..
Hazriq, kau anak bongsu, kau masih kecil dan kau masih belum sepenuhnya mengenali dunia. Teruskan reality kehidupan harian, ambillah peluang untuk belajar. Jadikanlah abang dan kakakmu itu Sebagai contoh pedoman…

Ya ALLah, sesungguhnya aku hambamu yang sentiasa bergelumang dengan dosa.. aku cuba untuk menjauhi laranganMU dengan mendekati suruhanMu tp ada kalanya aku tersungkur. tabahkan hati hambaMu ini dan janganlah Kau membiarkan aku berasa letih untuk berusaha menuju jalan redhaMu..


1 comment:

  1. nik rindu family kat kuantan kan.... tkpe2 nik...berjyakan drimu,pasti kluarga ko akn turut bhagia.,...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...