"Dari Abu Abdullah An-Nu'man bin Basyir r.a. katanya : saya telah mendengar Rasulullah SAW bersabda : ' Sesungguhnya yang halal itu terang ( jelas ) dan yang haram itu terang, dan di antara keduanya pula terdapat pekara-pekara yang syubahat ( tidak terang halal atau haramnya ) yang tiada diketahui oleh orang ramai. Orang yang memelihara dirinya dari pekara-pekara yang syubahat itu adalah seperti orang yang melindungi agama dan kehormatan dirinya. Orang yang tergelincir ke dalam pekara syubahat itu akan tergelincir masuk ke dalam pekara haram. Laksana seorang pengembala di pinggir sebuah tempat larangan, yang akhirnya lalai dan masuk ia ke dalam tempat larangan itu. Adapun bagi setiap raja sebuah tempat larangan, dan tempat larangan Allah itu adalah pekara-pekara yang diharamkanNya. dan ketahuilah pada setiap jasad itu seketul daging. Andainya ia baik, baiklah seluruh jasad itu dan sekiranya ia rosak maka rosaklah seluruh jasad itu. Itulah hati. '

Followers

Wednesday, December 21, 2011

penghabisan yang membawa lembaran baru..

 Assalamualaikum..
nampaknya da lama budak gemok yang sorang ni x mengupdate blog ni..so to start the story why tetibe arini teringin plak jari jemari ni nak menaip entry baru adalah disebabkan tebukak balik blog xdi.padahal selalu je bukak blog sendiri..huhu

 sekarang ni ALHAMDULILLAH da sambung category b selepas habis belajar untuk category A.. yang penting aku ngan rakan2 yang lain sume da lepas all the stuff that we need to pass in order to continue our study in category b.

bayangkan selepas hampir 3 bulan aku ngan rakan2 duduk saje, tetibe kene belajar balik.. tangan pon da slow da nak tulis.. tp mujurla jawab exam nnti sume MCoQ ade gak soalan essay tapi x byk. So x la susah sgt. Hehe.. hah back to few weeks before, aku ade belaja pasal electrical.. ntah la kenapa mase study tuh terase cam best la plak subject avionics ni.. dulu memang teringin nak mbik avionics sebenarnya tapi hati kuat lagi suh mbik mechanical, so teruskan je la the path yang aku sendiri pilih.. 

macam biasa aku sentiasa ada kawan2 aku untuk menggembirakan jiwa aku yang lara kat sini.. hehe.... dari dulu aku ni memang kene ade kawan untuk wat sesuatu perkara. Dorang tuh cam booster untuk aku.. so dikesempatan ni aku nak ucap “ thanks guys.. im very lucky to have korang untuk mmbantu aku kat sini..hopefully korg will always be there to help me when I need uguyz the most n insyaALLah I’ll do the same to u guys..” 

like always aku xtau da nak citer ape.. so korg biarkanla gamba2 kat bawah ni cerite ape yang berlaku sepanjang aku x mengupdate blog ni..


ni la antara module2 yang aku kene blaja kat sini




action sikit konon nak highlight points penting..hehe
  

zaem terjage dari tido lalu terus posing nak mbik gambar.. huhu


apis dan sohibul.. *gamba dewasa... hehe

mase roll call sebelum abis kelas..

pujaan ramai, hanis a.k.a sus**


fatah dan syahmi, merehatkan minda seketika besama i***


aku pon nak posing jugak!!!

dapat apaulete mase nak masuk category B

berposing dalam kelas.. haish bebudak ni memg x sayang handphone.. hehe

abg ni nak jadi artis ke???

once again, gamba mase dapat apaulete


bob bersama BB kesayangannya

the mysterious guy... lulu





Akhirulkalam, disebabkan tahun ni dah nak abis so aku nak ajak korg muhasabah diri bersama2 aku… tinggal berapa hari je lagi 2011 dah nak berakhir dan 2012 akan tiba. (teruk btol, masa tahun bru bulan Islam xde plak wat cmni) so nak muhasabah diri sikit, aku rase makin lame aku jadi makin teruk. Hari2 kumpul dosa tp amal ibadat x jugak bertmbah.. macam mana kalau tetibe ajal menjemput dulu sebelum sempat bertaubat??xke lepas tuh nak menyesal da x gune??? Ramai orang yang aku percaya memikirkan perkara ni jugak tapi langsung xde tindakan yang dilalukan.. memang la niat tuh da cukup untuk dapat pahala tapi niat untuk melakukan dan terus melakukan adalah dua benda yang berbeza.. oleh itu semoga kita semua dapat memperbaiki diri kita dan seterusnya dapat berubah kearah yang lebih baek insyaALLah.. =)


1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...